Czy zadałeś sobie kiedyś to kluczowe pytanie? Ile wart jest Twój czas?
Nikt z nas nie wie ile czasu tak naprawdę mamy. Warto pomyśleć o tym, aby wykorzystać i spożytkować go jak najlepiej i jak najproduktywniej. Pomaga w tym niewątpliwie umiejętność zarządzania czasem. Nie tylko w życiu prywatnym ale i również zawodowym.
Czas jest najbardziej cennym zasobem jakim dane jest nam dysponować w życiu. Jest to jeden z niewielu zasobów tego świata, którego wszyscy mamy tyle samo do dyspozycji.
Bez względu na to w jakiej sytuacji życiowej się znajdujesz, jakiej jesteś płci, jaki jest Twój status społeczny. Wszyscy mamy do dyspozycji 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Prawdziwa wartość czasu
Czy istnieje takie pojęcie jak prawdziwa wartość czasu? Chyba nie. Czas to takie dobro, którego nie jesteśmy w stanie właściwie wycenić. Pewnie zastanawiasz się teraz dlaczego? Powiedzmy sobie szczerze, że… dlatego iż nie można go kupić. Kiedy zmuszeni jesteśmy do wyceny naszego czasu to
również wycenienie go sprawia nam nie lada trudność, zgodzisz się ze mną? Inaczej jest też, gdy sprzedajemy go pracodawcom i klientom, a zupełnie inaczej, gdy poświęcamy go bliskim lub po prostu przepuszczamy między palcami. Myślę, że w największym stopniu o wartości czasu przekonują się te osoby, które dowiadują się, że, np. z powodu choroby, ich czas jest ograniczony. Dopiero wtedy zauważamy, że czas jest bezcenny.
Pracuj mądrze, a nie więcej!
Czy wiesz, że pracownicy, którzy mają krótszy czas pracy i pracują np. tylko 6 godzin dziennie, a nie 8 h są bardziej produktywni i wydajni? Wielu trenerów biznesu, coatchów odkryło tą zależność. Niesamowite jak to działa, że w o tyle krótszym czasie jesteśmy w stanie zrobić więcej, aniżeli w dłuższym. Dowodzi to temu, że jeśli pracujemy mądrze i jesteśmy skoncentrowani na tym co robimy – jesteśmy w stanie zrobić coś kilka razy szybciej. Czy mądrze wykonana praca musi być ciężka? Oczywiście, że nie i cała sztuka polega właśnie na tym, aby osiągnąć cel możliwie najszybciej i jeszcze wieczorem mieć czas na relaks. Nieodzowna w osiągnięciu sukcesu jest umiejętność koncentracji -czyli umiejętność skupienia uwagi na konkretnym zadaniu. Wiele osób ma z tym problem, ponieważ wiele dzieje się w ich otoczeniu – rozmowy innych osób, hałas z ulicy, płaczące dziecko, szczekający pies i wiele innych rozprasza naszą uwagę. Wielu czynników nie będziemy mogli wyeliminować, ale możemy nauczyć się koncentracji.
Skrupulatny plan dnia!
Bez konkretnego planu dnia często godziny, minuty, sekundy uciekają nam przez palce, a my nadal stoimy w miejscu. Aby nie mieć poczucia marnotrawienia czasu, np. na siedzeniu na Facebooku, w telefonie etc. powinniśmy każdego dnia rozplanować swoje priorytety i mocno
skoncentrować się na nich. Zaplanuj swoją pracę tak, aby była efektywniejsza. Pracuj z pasją, nad tym co cię interesuje. Jeśli skoncentrujesz się na ważnych zadaniach, a nie na rezultatach takich jak awans, premia, samochód, dom itp., unikniesz frustracji, zniecierpliwienia i zniechęcenia. Każda praca ma jakiś cel, który musi być jasno określony. Powinien on zawierać w sobie czas zakończenia pracy, ale i korzyści dla ciebie. Realizując dany projekt, uczysz się nowej umiejętności, którą zawsze chciałeś posiąść. Zastanów się jakie konkretnie korzyści da ci jego osiągnięcie. Pozwoli to mądrzej przejść drogę do sukcesu.
Zasada pareto i matryca Eisenhowera
Zasada pareto mówi, że 20% poświęconego czasu odpowiada za 80% efektów. Czy każdy temat, którym się zajmujemy musi zostać wykonany perfekcyjnie od A do Z? Warto przez moment się zastanowić, czy czasami nie warto nieco sobie odpuścić, ale dzięki temu zrealizować więcej zadań. W końcu jeśli coś z projektem będzie nie w porządku, to klient na pewno to zgłosi przy kolejnej puli uwag. Dobrym przykładem takiego podejścia jest MVP – Minimum viable product, zaczerpnięte z procesu przygotowywania nowego produktu. Polega ono na stworzeniu jak najprostszego prototypu, co pozwala na duże oszczędności w razie zaniechania projektu bądź znaczących zmian. Matryca Eisenhowera pozwala w prosty sposób priorytetyzować zadania. Rysujemy prostokąt, który dzielimy na 4 części. Po lewej stronie opisujemy wiersze: pilne, niepilne. Nad figurą oznaczamy kolumny: ważne, nieważne. Gratulacje, teraz przy podejmowaniu decyzji wpisujemy zadanie w odpowiednie pole i już wiemy kiedy się za nie zabrać.
Nie samą pracą człowiek żyje!
W całym tym zamieszaniu w ciągu każdego dnia nie zapominaj o sferze własnego „ja”. Równowaga w życiu jest potrzebna do prawidłowej koncentracji, świeżości umysłu, chęci do pracy. Wielu ludzi w pogoni za karierą i awansem zatraca siebie całkowicie. Ciągle biegną, są przemęczeni, wypaleni, a co za tym idzie ich efektywność jest coraz gorsza. Zastanów się przez chwilę co robisz dla siebie w ciągu dnia? Ile czasu i czy w ogóle poświęcasz go na odpoczynek i relax? Dobry plan dnia i zarządzanie czasem uwzględnia czas, moment, chwilę na regenerację i na odpoczynek nie tylko fizyczny, ale również i psychiczny. Czasami warto się zatrzymać, pomyśleć, poświęcić czas rodzinie… albo zwyczajnie pójść na spacer, na basen albo do kina.
Kim jestem?
Bloggerką, pasjonatką zdrowego stylu życia. Poliglotką. Kocham konie i podróże.
Założyłam bloga, aby dzielić się swoją pasją. Moje 7-letnie doświadczenie w zakresie medycyny naturalnej pomaga mi rozwijać projekt Adelia.
Kocham konie i jestem ich Trenerem, to moja druga pasja – w sumie odkąd pamiętam, zwierzęta były obecne w moim życiu.